چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

موتور باید پیوسته به وسیله سیستم خنک کننده، خنک بشود در غیر این صورت جوش می‌آورد و ممکن است خساراتی جدی به آن وارد شود. اگر سیستم خنک کننده مشکلی داشته باشد یا در شرایطی باشید که موتور بسیار شدید کار بکند، ممکن است موتور خودرو شما جوش بیاورد. اگر آمپر آب شما به منطقه قرمز یا حرف H رسیده، توان موتور کم شده یا صدای تق تق  یا غژ غژ بلندی به گوش‌تان می‌رسد، به احتمال زیاد موتور جوش آورده است و باید به فکر چاره باشید.

مرحله اول

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به ترتیبی که امن و بدون خطر باشد به طرف شانه خاکی جاده بروید. فلاشر را روشن کنید و دنده را خلاص کنید (در گیربکس‌های دستی) یا روی حالت P بگذارید(در گیربکس‌های اتوماتیک). اگر کولر روشن است آن را خاموش کنید ولی بگذارید موتور به کار کردن ادامه بدهد.

مرحله دوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببینید آیا از زیر کاپوت بخار بیرون می‌آید یا مایع خنک کننده از رادیاتور روی زمین می‌ریزد یا نه. اگر بخار بیرون می‌آید یا مایع داخل رادیاتور به جوش آمده و بیرون می‌ریزد، موتور را خاموش کنید تا حرارت آن فروکش کند.

مرحله سوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

با دقت کاپوت را بالا بزنید. بار دیگر ببینید آیا بخار یا مایع رادیاتور بیرون می‌آید یا نه. اگر موتور همچنان روشن است آن را خاموش کنید و صبر کنید تا حرارت آن فروکش کند.

مرحله چهارم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببنید آیا فن خنک کننده موتور کار می‌کند؟ این فن درست در پشت رادیاتور قرار گرفته است و هنگامی که جریان هوا به اندازه کافی وجود نداشته باشد به کار می‌افتد تا هوا را از میان رادیاتور عبور داده و آب داخل آن را خنک کند. اگر فن کار نمی‌کند، موتور را خاموش کنید.

مرحله پنجم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

تسمه‌ها را چک کنید و ببنید آیا شل یا پاره شده‌اند یا نه. تسمه اصلی یا تسمه دینام (که معمولاً نزدیک‌ترین تسمه به موتور است)، دینام و واترپمپ را به کار می‌اندازد. چنانچه این تسمه شل یا پاره شده باشد، واترپمپ از کار می‌افتد و مایع خنک کننده در داخل سیستم به جریان نمی‌افتد. در این صورت، بلافاصله موتور را خاموش کنید و با سرویس‌های امداد جاده‌ای تماس بگیرید.

مرحله ششم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به دنبال نشتی از رادیاتور بگردید و شیلنگ‌هایی که موتور را به رادیاتور وصل می‌کنند وارسی کنید. زیر موتور را چک کنید و به دنبال نشانه‌هایی از نشتی بگردید. به خاطر داشته باشید چنانچه در حال استفاده از کولر بوده‌اید، طبیعی است که آب از روی کولر چکه کند. اگر مایع خنک کننده نشت کرده است، موتور را خاموش کنید و با مکانیک تماس بگیرید.

مرحله هفتم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

مخزن مخصوص آب رادیاتور را چک کنید. اگر خالی است یا  آب کمی دارد، درحالی که موتور روشن است آب به آن اضافه و تقریباً تا نصف پر کنید.

مرحله هشتم

 

آمپر آب را چک کنید. اگر لازم است به اضافه کردن آب ادامه بدهید تا زمانی که آمپر آب در وضعیت عادی قرار بگیرد (در حدود وسط) و مخزن را تا بالای خط میانی پر کنید.

مرحله نهم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

کاپوت را ببندید و با احتیاط استارت بزنید. در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک ببرید تا سیستم خنک کننده را بررسی کند.

نکات

-اگر احساس می‌کنید موتور خودرو شما طی چند روز گذشته از حد معمول داغ‌تر می‌شود، ممکن است ترموستات ایراد داشته باشد. خودرو را نزد مکانیک ببرید تا آن را چک و در صورت لزوم تعویض کند.

-توجه داشته باشید که در موتور وقتی تحت شرایط سخت کار کند، ممکن است داغ بشود:

هنگام بالا رفتن طولانی مدت از سربالایی در یک روز گرم

هنگام کاستن از سرعت یا توقف کامل پس از رانندگی با سرعت زیاد

هنگام درجا کار کردن در ترافیک به همراه کولر روشن

هنگام یدک‌کشیدن بار یا خودرویی دیگر

-چنانچه مخزن آب پر است ولی آمپر همچنان روی منطقه قرمز است، بگذارید موتور چند دقیقه درجا کار بکند. اگر بعد از گذشت پنج دقیق همچنان آمپر بالا بود، ممکن است یک مشکل برقی وجود داشته باشد که باعث می‌شود آمپر درست کار نکند. این مشکل را در اولین فرصت پیدا و برطرف کنید.

هشدارها

-چنانچه از زیر کاپوت بخار یا مایع حنک کننده بیرون می‌آید، آن را باز نکنید. ممکن است مایع تحت فشار زیادی باشد و به شما صدمه بزند.

-تا زمانی که موتور داغ است، هرگز درب رادیاتور را باز نکنید. مایع یا بخار داغ از رادیاتوری که تحت فشار است بیرون خواهد آمد و به شما آسیب جدی خواهد زد.

-دست‌ها و لباس‌تان را از فن خنک کننده و تسمه‌ها دور نگه دارید در غیر این صورت ممکن است دست یا لباس‌تان بین آن‌ها گیر بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *